پژو پارس TU5 بخرم یـا سورن EF7 توربو ؟

اگر قصد خرید سدان خانوادگی زیر 40 مـیلیون تومان را دارید و فضای بزرگ کابین و صندوق بار درون اولویت تان باشد، رده بندی کفی سورن حتما به سراغ اعضای خانواده پژو و سمند بروید. رده بندی کفی سورن اما نسخه های تکراری و از متاده این خانواده را فراموش کنید. رده بندی کفی سورن چرا کـه حالا انتخاب های بـه روزتری مثل سمند سورن با پیشرانـه توبوشارژ و پژو پارس با پیشرانـه معروف TU5 پیش رویتان قرار دارند. استفاده از این موتورها درون سدان های خانواده سمند و پژو باعث شده که تا مثل قدیم این خودروها مصرف سوخت بالایی را بـه شما تحمـیل نکنند و نسبت بـه قبل راندمان بهتری داشته باشند.

در 10 سال گذشته خانواده پژو پارس با توجه بـه ظاهر معقول و عامـه پسند، همـیشـه وضعیت مناسبی درون بازار ایران داشته است. اما یکی از مـهم ترین مشکلات پژو پارسی بهره گیری از پیشرانـه 1.8 لیتری با تکنولوژی قدیمـی بود کـه باعث مـی شد این خودرو از نظر مصرف سوخت مقرون بـه صرفه نباشد. اما مدتی هست ایران خودرو پیشرانـه TU5 متعلق بـه پژو 206 تیپ 5 را جایگزین پیشرانـه قدیمـی XU7 کرده که تا علاوه بر عملکرد بهتر، مصرف سوخت پایین تری داشته باشد. طراحی ظاهری پارس دست نخورده باقی مانده و تنـها مواردی جزیی نظیر اضافه شدن راهنما بـه آینـه های جانبی و استفاده از رینگ های آلومـینیومـی 5 پره درون بدنـه پارس تغییر کرده اند. قلاب بکسل هم چنان بـه عنوان یکی از نقاط ضعف درون نمای قسمت رو بـه رو بـه شمار مـی رود.
 در نسخه LX کابین تغییرات زیـادی را تجربه کرده کـه از مـهم ترین آنـها مـی توان بـه داشبورد جدید با طراحی متفاوت اشاره کرد. این داشبورد جدید طراحی بهتر و مدرن تری از قبل دارد اما نمـی توان بـه روی افت کیفیت آن نسبت بـه قبل چشم پوشی کرد. البته بهره گیری از امکانات مناسب درون این رده قیمت قایع شده که تا افت کیفیت کابین را فراموش کنید. درون نگاه اول تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و قرارگیری دکمـه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان جلب توجه مـی کند و سیستم تهویـه مطبوع نیز بـه صورت اتوماتیک تنظیم مـی شود.

هر 4 شیشـه و آینـه های جانبی بـه صورت برقی تنظیم مـی شوند و قابلیت تاشوندگی آینـه های جانبی رفاه مناسبی هنگام پارک خودرو بـه ارمغان مـی آورد. پارس هم چنان یکی از جادارترین خودروهای این رنج قیمت هست و هیچ ایرادی بـه فضای صندلی های جلو و عقب و صندوق بار 470 لیتری وارد نیست.

یکی از ضعف های پارس جدید عدم هم خوانی پیشرانـه و وزن سنگین بدنـه است. موتور TU5 با حجم کم تر (1.6 لیتری) اما بـه لطف بهره بردن از 2 مـیل سوپاپ درون بالا (16 سوپاپ) توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد و مصرف سوخت اش درون بهترین حالت بـه 7.5 لیتر درون 100 کیلومتر مـی رسد کـه با توجه بـه ثابت ماندن حجم باک (70 لیتر) کم تر از قبل پای مالک اش را بـه پمپ بنزین ها باز مـی کند.

نفوذ صدای پیشرانـه نسبت بـه قبل کم تر شده اما بـه خاطر تقسیم وزن نامتقارن، بیش تر وزن روی محور جلو سنگینی مـی کند و ضربات این قسمت بیش تر از ردیف عقب هست که بـه باعث مـی شود قطعات کم کیفیت بعد از مدتی بـه سر و صدا بیـافتند. ضرایب دنده های 3 و 4 سبک هست دنده 5 فقط بـه عنوان اوور درایو به منظور کاهش مصرف سوخت مورد استفاده قرار مـی گیرد کـه همـین عامل باعث شده که تا در شیب های تند به منظور حفظ کشش خودرو نیـاز بـه معهای متوالی داشته باشید. پیشرانـه پرقدرت تر اما وزن بیشتر نسبت بـه قبل باعث شده که تا پارس TU5 از نظر شتاب اولیـه تفاوتی با مدل مجهز بـه پیشرانـه 1.8 لیتری نداشته باشد.

سمند سورن توربو

فروش خودرو سورن ویرایشی تغییر شکل یـافته با چراغ ها و جزییـاتی متفاوت با سمند معمولی است. سمند خودرویی جادار و خانوادگی است، اما مـیان خریداران بـه تنبلی و سنگینی مشـهور است. بـه همـین دلیل اکثرانی کـه با بودجه معمولی بـه دنبال چاشنی هیجان نیز هستند، قید سمند را مـی زنند. اما ایران خودرو با عرضه سمند سورن توربو نیـازهای این بخش از بازار را نیز پاسخ داده است.

طراحی کابین تفاوت هایی با سمند معمولی دارد و چیدمان قسمت مرکزی کنسول جلو تغییر کرده و اکثر ادوات کابین درون قابی عمودی قرار گرفته است. رنگ بندی تیره کابین نیز زیبا و همـه پسند است. مـی توان کیفیت کابین را درون رده متوسطی ارزیـابی کرد. فضای کابین و صندوق بار سمند نیز به منظور همـه ثابت شده و کاملا بـه درد استفاده خانوادگی و سفرهای چندنفره مـی خورد.

اما از همـه اینـها کـه بگذریم، بـه مـهم ترین تفاوت سورن توربو با یک سمند عادی مـی رسیم. امروزه اکثر خودروسازان جهان به منظور کاهش مصرف سوخت و بالابردن بازده پیشرانـه های کم حجم، از سیستم پرخوران یـا توربو استفاده مـی کنند. ایران خودرو هم درون سال های اخیر تحقیقات گسترده ای رشرانـه های جدیدش انجام داده و از شرکت های بزرگ خارجی کمک گرفته است.

پیشرانـه EF7 نیز مـیوه یکی از این همکاری هاست کـه در این نسخه بـه یک توربو شارژ مجهز شده است. این پیشرانـه 1.7 لیتری توان تولید 155 اسب بخار قدرت را دارد کـه تقریبا با قدرت یک مزدا 3 با موتور 2 لیتری برابر است. هم چنین گشتاور تولیدشده نیز 215 نیوتن متر است. شتاب گیری سورن توربو درون دنده یک و از دور 2000 بـه بعد، رنگ و بوی متفاوتی با سمند معمولی دارد. چرا کـه توربوشارژر از دور 2200 وارد مدار مـی شود. البته درون سربالایی ها شاهد کمـی افت کشش هستیم و برای استفاده از حداکثر قدرت، موتور حتما در دور بالا نگه داشته شود. قطعات این پیشرانـه توربو نسبت بـه یک EF7 عادی مورد بهینـه سازی قرار گرفته و بازطراحی شده است. هم چنین پیشرانـه با توجه بـه کیفیت سوخت کشور طراحی شده که تا درگیر مشکل هایی کـه خودروهای توربو با بنزین بی کیفیت دارند (ناک زدن و خودسوزی) نشود. افزون بر اینـها تغییراتی درون ضرایب دنده ها داده شده و سیستم ترمز نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. بـه علاوه بوست توربو علی رغم توان بیش تر پیشرانـه روی PSI 5.5 قرار گرفته که تا ضرایب اطمـینان بیش تر و استهلاک پیشرانـه کم تر شود.

پیشنـهاد نـهایی

سورن توربو هم کابین جادار یک سمند خانوادگی را دارد و هم مـی توانید با آن لذت راندن یک خودرو توربو و چابک را تجربه کنید. درون عین این کـه مثل سایر مالکین خودروهای توربو لازم نیست با مشکلات رایج نظیر کیفیت بنزین دست و پنجه نرم کنید. درون مقابل ظاهر متناسب و هم چنان جذاب پارس باعث شده که تا این سدان کهنـه کار علی رغم قدیمـی شدن، نزدانی کـه علاقه ای بـه خودروهای چینی ندارند هم چنان محبوب باشد و از بازار خرید و فروش مناسبی بهره ببرد. البته فکر مـی کنیم وقتی پدال گاز سورن توربو را تخته کنید و مثل یک غزال تیزپا برانید چهره و پرستیژ جاافتاده پارس را حتما فراموش خواهید کرد. بعد اگر جوان هستید، شک نکنید مـی توانید با سورن توربو لذت یک رانندگی هیجانی را درون کلاسی بالاتر از این قیمت تجربه کنید.

مشخصات فنی

: رده بندی کفی سورن




[پژو پارس TU5 بخرم یـا سورن EF7 توربو رده بندی کفی سورن]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 06:48:00 +0000